Deel 31, pagina 153-4:
    „Kijk es aan,” zei Arie, met een tevreden knor. „Alle nachtmerries achter de rug. Een nieuwe dag... met geheel nieuwe mogelijkheden. Zou mijn vriend Prins intussen iets hebben bereikt? Als die te horen krijgt dat ik met zestigduizend Mark in een goedkoop koffertje loop te slieren, krijgt hij een chronische Plantahik.”

    Reclamekaart (replica) van Planta. Planta was een margarine van Unilever; na een tijdje werd aan deze margarine de „anti-spat emulgator ME-18” toegevoegd. In 1960 kregen in Nederland ruim 100.000 mensen last van een vorm van huiduitslag die leek op netelroos met koorts als gevolg. Hierna werd de margarine van de markt gehaald en na 1962 vervangen door de merknaam Brio. Toen het boek in 1961 verscheen, was de affaire nog actueel, maar toen de eerste pocketdruk in 1970 verscheen, was de affaire alweer vergeten, zodat de tekst werd gewijzigd in ‘... een chronische financiŽle hik.’.